4gamers.be

Nintendo Post E3: Hyrule Warriors, Kirby en Yoshi

Door Phazon, 14-07-2014 00:05

Vorige week nodigde Nintendo België ons uit om de games die tijdens de voorbije E3 getoond werden, eens uit te testen bij onze Noorderburen. Jullie konden enkele dagen geleden al een eerste blik krijgen op titels zoals Bayonetta 2 en Smash Bros., maar in dit tweede en laatste deel nemen we nog een viertal interessante games onder de loep.

[geschreven door Phazon en Sweeneyy]

Yoshi's Wooly World


Onze groene dinosaurus Yoshi staat weer volop in de schijnwerpers. Eerder dit jaar kreeg hij wederom een eigen avontuur op de Nintendo 3DS in de vorm van New Yoshi's Island, maar echt overtuigen kon de game helaas niet. Met Yoshi's Woolly World probeert Nintendo voort te bouwen op het principe dat men met Kirby's Epic Yarn uitgeprobeerd heeft. Dit wil zeggen dat Yoshi en de omgeving ook weer volledig uit garen bestaat, maar de artstyle en looks verschillen gelukkig wel wat van elkaar.

Yoshi's Woolly World screenshot

Op vlak van gameplay brengt deze nieuwe stijl ook veel mogelijkheden met zich mee. In plaats van de typische Yoshi eitjes die onze dino tevoorschijn tovert wanneer hij vijanden opeet, komen er nu kleine of grote garen bollen tevoorschijn. Deze bollen kunnen natuurlijk gebruik worden om de meeste vijanden mee uit te schakelen of om je een weg doorheen de omgeving te banen. Echter gaat Nintendo een stapje verder dan dat en zijn de garen bollen soms ook nodig om platformen, buizen en andere voorwerpen tevoorschijn te toveren om zo allerlei geheimen te ontdekken.

Naast de garen bollen namen we tijdens onze demosessie ook nog iets anders waar. In een van de demolevels moesten we namelijk gebruik maken van vogeleiren om zo wolkjes in beeld te laten verschijnen. De richting waarin je deze eieren uitschiet is bepalend voor het rijtje aan wolken dat zal verschijnen om je vervolgens van platform naar platform te kunnen begeven. Omdat de wolkjes na een aantal seconden weer verdwijnen moet je toch snel de omgeving kunnen inschatten en wat nadenken vooraleer je in het wilde weg vogeleieren begint te schieten. Het was in ieder geval een erg interessant nieuw gameplayaspect voor een Yoshi-game en we hopen dat er zo nog wat nieuwe elementen in het uiteindelijk spel zullen zitten.

Nieuw is een co-op modus voor het spel, waarin we lokaal met een groene en rode Yoshi op avontuur konden gaan. Op zich lijkt dit misschien een vrij gewone toevoeging om toch maar een co-op modus in het spel te hebben, maar enkele levels zijn absoluut ontworpen met deze co-op in het achterhoofd. Zo konden we veel vlotter navigeren door het level waarin we vogeleieren moesten gebruiken om wolken tevoorschijn te toveren, omdat deze vogeleitjes en de tong van Yoshi in principe vijanden zoals de Piranha Plants niet kunnen verslaan. Als de ene speler de andere speler echter opeet, verandert de opgegeten speler in een ei en kan deze vervolgens afgevuurd worden op dergelijke vijanden.

Yoshi's Woolly World screenshot

Uiteraard kan je elkaar in de co-op op die manier ook een stevig potje treiteren, maar indien je goed op elkaar ingespeeld bent, zal je samen heel wat voldoening halen uit het vervolledigen van de levels. Onze korte, maar de aangename demosessie met Yoshi's Woolly World was dus erg positief en na het ietwat teleurstellende New Yoshi's Island is het leuk om te zien dat Nintendo toch nog wat leuke ideeën klaar heeft staan voor een veelbelovend nieuw avontuur met onze favoriete dinosaurus in de hoofdrol.

Kirby and the Rainbow Curse


Kirby gaat al vele jaren mee, op elke console die Nintendo heeft uitgebracht, en dat zal de komende tijd dus niet veranderen - iets wat de fans waarschijnlijk niet erg zullen vinden. Voor degenen die Kirby: Canvas Curse uit 2005 al eens hebben gespeeld op de Nintendo DS zullen er veel aspecten herkenbaar zijn in Kirby and the Rainbow Curse, maar dat houdt ons niet tegen om het zeker eens te spelen.
 
In Kirby and the Rainbow Curse is het de bedoeling dat je (logischerwijs) level na level uitspeelt, al dan niet met puzzels erbij. Door een regenbooglijn met je stylus te tekenen, maak je een pad aan voor Kirby dat hij kan volgen en door op Kirby te tikken zal hij sneller vooruit gaan en vijanden kunnen aanvallen. Kirby kan in alle mogelijke richtingen gestuurd worden door middel van deze regenbooglijnen en als je hem een lus laat maken, gaat hij zelfs nog sneller. Trek vervolgens een verticale lijn en je hebt een barrière die Kirby tegenhoudt en de andere richting in doet kaatsen.
 
Kirby and the Rainbow Curse screenshot
 
De regenbooglijnen kunnen niet tot in het oneindige getekend worden en bovendien verdwijnen de lijnen ook na ettelijke seconden. Natuurlijk zijn de beginlevels gemakkelijk om zo de techniek onder de knie te krijgen, maar de moeilijkere monsters en uitdagingen zitten wat verder in het spel verscholen.
 
In deze demonstratie konden we kennismaken met de gameplay in 3 verschillende levels: een beginnerslevel, een waterlevel en een tanklevel. Het beginnerslevel laat je wat gewoon worden aan de controls en de lijnen die je moet trekken. Je bent nu nog boven water en hebt nog niet zoveel obstakels die je moet trotseren. In het waterlevel krijgt Kirby onder water te maken met een sterke stroming en moet je natuurlijk ervoor zorgen dat Kirby heelhuids tot het einde geraakt.
 
Dat zorgt ervoor dat je regelmatig snel moet denken en handelen om geen levens kwijt te raken. In het tanklevel is Kirby getransformeerd tot een tank en is hij ook veel zwaarder waardoor hij trager vooruit gaat. Je moet dus gretig gebruik maken van de regenbooglijnen om Kirby te begeleiden en vooral van de grond te krijgen (no pun intended).
 
Kirby and the Rainbow Curse screenshot
 
Dit alles klinkt natuurlijk volledig als Kirby: Canvas Curse voor de Nintendo DS, maar de Wii U versie onderscheidt zich des te meer van diens voorganger door een nog artistiekere richting uit te gaan. De wereld van Kirby is nu volledig uit klei vervaardigd, iets wat er prachtig uit ziet op de Wii U, want alles ziet er echt geboetseerd uit. Kirby and the Rainbow Curse lijkt dan wel op zijn voorganger, maar de vernieuwde aanpak en de geweldige grafische stijl doen je van level naar level glijden. In 2015 is het boetseerwerk klaar en wij kijken er in geval danig naar uit.

Reacties

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam