eShop reviews #9

Door Phazon, 20-06-2014 00:06

Er verschijnen elke week weer wat games of oude klassiekers in de Nintendo eShop en Virtual Console-afdeling van de eShop op de 3DS en Wii U. Aangezien gamers vaak het bos door de bomen niet zien, zullen we regelmatig proberen om het kaf van het koren te scheiden in een aantal kleinere reviews van heel wat eShop-titels. Zodoende krijgen jullie toch een vluchtige, maar duidelijke indruk over de interessante en minder interessante titels die de eShop van Nintendo rijk is.

Stick It To The Man (Wii U eShop, Ripstone) - €7,99

Soms dromen we ervan de gedachten van anderen te kunnen lezen, maar in Stick it to the Man! hebben de ontwikkelaars het wel wat letterlijk genomen. In deze adventure game krijg je na aanvaring met een buitenaards schip namelijk een zwevende hand onder jouw controle die zomaar even ieders gedachten kan lezen en zelfs veranderen. In een wereld die lijkt op een tekenfilm van de jaren '90 vol met kartonnen personages zul je tal van puzzels moeten oplossen om te weten hoe je aan deze mysterieuze krachten gekomen bent.

Dat de game op een jaren '90 tekenfilm lijkt, zie je ook aan een soort filmfilter die je helaas niet kan uitzetten in de WiiU-versie. De meesten zullen zich hier echter niet aan ergeren aangezien je een doldwaas avontuur voorgeschoteld krijgt, met tal van hilarische personages. Zo nu en dan zul je naast het puzzelen je zwevende hand ook nodig hebben om van platform naar platform te geraken, al dan niet terwijl je achtervolgd wordt door gemeneriken. Een muis is nog steeds de beste optie om dit te doen, maar de Wii U-controls wennen wel al snel en sowieso moet je de game wel een kans geven, want het is een leuk avontuur van begin tot einde.

8/10

Child of Light (Wii U eShop, Ubisoft) - €14,99

Child of Light is een 2D-platformer met heel wat RPG-elementen. De erg kunstzinnig uitziende game van Ubisoft vertelt ons het verhaal van een roodharige prinses, Aurora genaamd, die plots in een andere wereld terechtkomt en verondersteld wordt deze te redden vooraleer zij terug kan keren. Het gehele verhaal is licht verteerbaar en wordt in een leuke dichtvorm naar de speler toe gepresenteerd. De platforming gameplay kunnen we wat vergelijken met Rayman Legends, aangezien het platformen ook wat 'zweverig' aanvoelt. Geen wonder ook, aangezien Child of Light ook draait op het UbiArt-framework. In tegenstelling tot onze ledemaatloze held Rayman kan Aurora na verloop van tijd wel onbeperkt vliegen, dus op dat vlak zijn er wel wat nieuwe platformmogelijkheden beschikbaar.

RPG-elementen vinden we terug in de turn-based gevechten, die gebruik maken van een systeem dat erg doet denken aan het active battle system uit de Final Fantasy-titels. Het verslaan van vijanden levert je ervaringspunten op en bij iedere level up zal je de keuze hebben uit een aantal vaardigheden die je statistieken verbeteren of die je in staat stellen om betere spreuken en aanvallen te gebruiken. Erg diepgaand gaat dit skill-systeem nooit, maar het is eenvoudig genoeg om een aangename 'light' RPG-ervaring te beleven.

Child of Light screenshot Child of Light screenshot

Unieke Wii U-functies kunnen we terugvinden in de GamePad. Naast het feit dat het scherm een exacte kopie is van het tv-scherm, waardoor er off-tv play mogelijk is, kunnen we het elfje Igniculus via het touchscreen aansturen. Igniculus zal Aurora regelmatig kunnen helpen door de omgeving te verlichten of vijanden in een gevecht te verblinden. Child of Light is in ieder geval een ontzettend mooie, sfeervolle platformer die gebruik maakt van RPG-gevechten en enkele RPG-elementen om zo een heel origineel en mooie belevenis aan te kunnen bieden. Wel raden we de meeste gamers aan om het spel op de hogere moeilijkheidsgraad te spelen (je kan deze te allen tijde veranderen), vermits de easy of casual optie veel te gemakkelijk zijn voor iedereen die ook maar een beetje ervaring heeft met RPG-games.

8,5/10

NES Remix 2 (Wii U eShop, Nintendo) - €9,99

In NES Remix 2 wordt voortgeborduurd op de ideeën van het vorige deel, maar met andere NES-klassiekers aan de basis ervan. Waar NES Remix te werk ging met games als The Legend of Zelda en Super Mario Bros, kan de speler in dit tweede deel aan de slag met games als Kid Icarus, Zelda 2, Metroid, Super Mario Bros 3 en meer. Het is wederom de bedoeling om korte uitdagingen te voltooien en zo bits, stempels (voor MiiVerse) en sterren te verzamelen, die het luik openen naar Remix-levels. Deze bestaan opnieuw uit uitdagingen die verschillende NES-games door elkaar gooien, want zo zal je bijvoorbeeld munten moeten verzamelen in een grot uit Super Mario Bros, door met Kirby blokken, die het pad belemmeren, op te zuigen. Het geheel van uitdagingen is niet erg moeilijk te voltooien, maar desalniettemin een leuke nostalgische tocht door enkele iconische games uit de geschiedenis van Nintendo.

NES Remix 2 biedt 159 uitdagingen, een vijftigtal minder dan zijn voorganger. Er werden echter nog wat extraatjes toegevoegd ter compensatie. Wie in het bezit is van NES Remix, krijgt op NES Remix 2 een Championship Mode. Deze maakt een mix van Super Mario Bros, Super Mario Bros 3 en Dr. Mario, waarbij je met een reeks uitdagingen een zo hoog mogelijke score moet proberen te behalen. Een modus die iedere bezitter van NES Remix 2 meekrijgt, heet Super Luigi Bros. Dit is een volledig gespiegelde versie van het oorspronkelijke Super Mario Bros, alleen moet je aan de slag met zijn jongere broer, die zoals steeds wat hoger springt, maar minder vaste voeten heeft. Een leuk extraatje is het alvast wel, vooral voor wie een nieuwe blik wil werpen op het origineel. Grafisch ziet alles er alweer een beetje opgepoetst uit en wordt de speler wederom getrakteerd op klassieke 8-bit deuntjes uit het NES-tijdperk. Enig minpunt is misschien opnieuw het prijskaartje van tien euro, al valt dat al bij al nog wel mee als je in rekening neemt dat je verschillende games speelt voor de prijs van een.

7,5/10