Mario Kart 8

Door Phazon, 15-05-2014 10:05

Het in je eentje spelen van Mario Kart 8 is uiteraard een heel leuke bedoening, maar toch is het vooral de multiplayer waar het spel ons volledig weet te overtuigen. Aan opties heb je alvast geen gebrek. Je kan lokaal via splitscreen met maximaal vier spelers een potje racen en zelfs gezamenlijk deelnemen aan de Grand Prix. Wanneer je online gaat, kan je met maximaal twee spelers op een systeem tegen anderen racen. Je kan zowel regionaal als wereldwijd een race opstarten, maar daarnaast is het ook mogelijk om zelf toernooitjes te organiseren. De regels kunnen helemaal naar eigen voorkeur tot in de puntjes bepaald worden en de eigenaar kan zelf kiezen of het toernooi al dan niet publiekelijk is, wat zorgt voor een heel uitgebreide en plezante ervaring. Er is trouwens voice chat mogelijk in het spel, maar dit beperkt zich wel tot de lobby en dus zal je niet met elkaar kunnen communiceren tijdens het racen zelf.

Mario Kart 8 werd sinds vorig jaar al gezien als een van de indrukwekkendste Wii U-games op grafisch vlak, ook al is het slechts de eerste keer dat het ontwikkelteam zich aan een HD-game waagt. Sindsdien heeft het team van Nintendo nog flink gesleuteld aan het grafische aspect, want het finale resultaat ziet er nog beter uit dan vorig jaar het geval was. Dat betekent dat we steeds te maken hebben met een vloeiende en stabiele framerate van 60 fps en een resolutie van 720p, die mooi geüpscaled wordt naar 1080p indien je dat wenst. Enkel de 3- en 4-speler splitscreen mode zal de framerate halveren, maar zelfs online zullen een of twee spelers nog steeds van 60 fps kunnen genieten.

De HDR (High Dynamic Range imaging) en de dynamische belichting in het spel zijn twee technische zaken die ontzettend opvallen. Het eerstgenoemde zorgt voor het 'dromerige' uiterlijk van het spel, terwijl de dynamische belichting in zowat ieder onderdeel van het spel rijkelijk aanwezig is en volgens ons wel genoeg voor zich spreekt. Zoals we al in heel wat voorgaande Wii U-games van Nintendo gezien hebben, zorgt Depth of Field voor een mooi contrast tussen scherp uitziende voorwerpen nabij en een wazig uiterlijk van de zaken die zich op ruimere afstand in de achtergrond bevinden.

Als enige negatieve punt waren we licht teleurgesteld in het soort van (dynamische) anti-aliasing die Nintendo gebruikt, want her en der merk je soms toch wat kartels langs bepaalde voorwerpen op (voornamelijk bij het stilstaan en gelukkig is dat niet echt de bedoeling in een racegame), al moet je je er wel van gewaar zijn dat dit in vele gevallen vooral een lichteffect is in plaats van daadwerkelijke aliasing.

In de praktijk betekent al het voorgaande eigenlijk dat Nintendo een ontzettend mooie game heeft gemaakt, zeker wanneer we in gedachten houden dat de Wii U een flink pak minder krachtig is dan de twee andere concurrenten deze generatie. Door te kiezen voor een eigen stijl en bepaalde technische prioriteiten, zal Mario Kart 8 voor zowat iedere gamer op heel wat momenten erg sfeervol en mooi ogen. Vooral de gedetailleerde karts en rijkelijk voorziene animaties van de personages verdienen een aparte pluim. De extra rekenkracht van de Wii U maakt ook heel wat dynamiek en beweging in allerlei banen mogelijk ten opzichte van eerdere delen in de reeks, iets wat je zeker zal opvallen tijdens het racen op de vele tracks. Ook opvallend is hoe snel de tracks ingeladen zijn. Op onze digitale versie komt het laadscherm slechts 8 seconden in beeld en vermoedelijk zal dit bij de discversie niet veel langer duren.

Ook de soundtrack van Mario Kart 8 weet enorm te imponeren. Nintendo heeft ditmaal gekozen voor een orkestrale soundtrack met bigbandmuziek. Talloze jazz-achtige nummers zullen de revue passeren tijdens het racen op de vele tracks. Van de vrolijke saxofoon in Dolphin Shoals tot de sfeervolle country in Moo Moo Meadows. De variatie en sfeer van de soundtrack is alvast van topniveau in deze Mario Kart. De vrolijke en grappige kreetjes van de personages werken het audioaspect van de game mooi af.

Nintendo heeft kosten noch moeite gespaard om ditmaal de ultieme Mario Kart-ervaring neer te zetten met Mario Kart 8 en om aan te tonen dat de Wii U wel degelijk wat in zijn mars heeft. Op audiovisueel vlak en qua balancering is dit de quasi perfecte Mario Kart waar Wii U-bezitters uren en uren plezier aan zullen beleven. Het is alleen een beetje jammer dat de Battle Mode en de beschikbare personages voor enkelen onder ons een kleine domper op de vreugde zullen zijn, maar daar tegenover staat een wel erg complete en uitgebreide lokale en online multiplayer-ervaring. Mario Kart 8 is daarom eigenlijk een verplichte aanschaf voor zowat elke Wii U-bezitter die eens een lekker potje wil racen op zijn of haar Nintendo-console.

• Visueel Nintendo-festijn
  • Tal van verbeteringen aan gameplay
  • Anti-zwaartekracht