4gamers.be

Sonic: Lost World

Door SpaGheTTi, 23-10-2013 18:04

De besturing verloopt iets anders dan bij andere telgen uit de reeks. Sonic zal niet automatisch sneller en sneller beginnen lopen. Dit geeft de mogelijkheid om de levels eventueel aan een iets rustiger tempo aan te pakken, al wordt dat uiteraard niet noodzakelijk aangeraden. Je moet de ZR-knop indrukken op de gamepad (die overigens je voortgang in elk level bijhoudt en weergeeft) om sneller te gaan lopen. Voorts kan je zoals steeds in een bol rollen om je dan als een pinball af te vuren, je als een springbal te laten stuiteren en meer. Kortom: je beschikt aan het begin van het spel over een heleboel vaardigheden, maar die worden niet meteen uitgelegd. Er verschijnt een vraagtekentje op het tv-scherm en als je al de tijd vindt om dat op te merken tussen alle actie, zal je nog naar je gamepad moeten kijken om te ontdekken dat je het daarop ook nog eens moet aantikken om een nogal willekeurige besturingstutorial te krijgen. Zo zal je uiteindelijk alles wel onder de knie krijgen, maar dan moet je daar ook zelf voor kiezen en de tijd vinden tijdens het spelen, wat niet echt handig is voor dit soort game. Een degelijke tutorial ontbreekt en was thans welkom geweest.

Sonic: Lost World screenshot Sonic: Lost World screenshot

Tot slot willen we nog kwijt dat er offline standen voor meerdere spelers zijn voorzien, met name een co-op-modus en een versus-modus. In de co-op-modus wijzigt er niets ten aanzien van de singleplayer modus, behalve dat een speler Sonic met een radiogestuurd voertuig kan bijstaan. We hebben enkel de RC Helicopter kunnen testen en vinden deze nogal arbitrair. Het voertuig kan individueel worden bestuurd, maar houdt (gelukkig) de hoofdspeler (die Sonic bestuurt) niet op in zijn of haar tempo. Dat wil echter zeggen dat deze gewoon meebeweegt met de hoofdspeler, die stukken sneller loopt dan het ding kan vliegen, waardoor volledige controle niet echt mogelijk is. Het enige dat dit voertuig kan is het afvuren van een raket, die zodanig traag wordt gedropt dat Sonic bij wijze van spreken al vijfmaal de mogelijkheid zal hebben gehad om de vijand uit te schakelen nog voordat de raket halverwege het doelwit is. De versus (race) modus is dan weer stukken aantrekkelijker en geeft beide spelers een scherm (de ene op het televisiescherm en de ander op de gamepad) om zo om het snelst het eind van een level te bereiken. Ten opzichte van het split screen systeem dat werd gehanteerd in vorige Sonic games, indien er al een vs-modus aanwezig was, is dit toch een pak handiger. Als beide spelers bedreven zijn, of net helemaal niet, kan deze spelmodus voor spannende wedstrijden zorgen.

Phazon over de 3DS-versie

Naast de Wii U-versie van Sonic Lost World, is er ook een 3DS-versie van het spel. Bijgevolg heeft heeft men wat compromissen moeten maken voor deze handheld. Zo zijn de levels een pak compacter en kleiner dan de Wii U-levels. Je kan bijvoorbeeld niet 360 graden ronddraaien en talloze verschillende routes nemen in het eerste gebied, hoewel er wel nog steeds keuze is tussen meerdere routes of platformen. De snelheid is nog steeds aanwezig in deze game en door het wat compacter zijn van de levels misschien nog wat groter dan bij de Wii U-versie het geval is.

Qua controls is het allemaal een beetje wennen. Het automatisch locken op vijanden wil niet steeds triggeren, wat regelmatig wel wat in frustratie of game over-schermen kan resulteren. Na een tijdje kan je hier echter wat beter op anticiperen, maar hier zou in de toekomst toch wat meer werk van gemaakt moeten worden. Op grafisch vlak heeft SEGA nog aardig werk gemaakt van Sonic Lost World. De levels zien er kleurrijk en gedetailleerd genoeg uit, zonder al te veel zichtbare laadtijden. Vooral de 2D-achtige levels konden ons echt bekoren. De cutscenes echter zijn zodanig gecomprimeerd dat de kwaliteit ervan ontzettend slecht is.

Extra's zoals bonuslevels die via de Motion Controls bestuurd worden zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Deze zijn niet speciaal genoeg om de problemen in de gewone singleplayer te redden. Al bij al kunnen we de 3DS-versie enkel aanraden voor de echte Sonic-fan. Deze zullen nog wel veel plezier uit de game kunnen halen, maar de anderen kunnen misschien beter kijken naar de betere Sonic voor de Nintendo DS.

6/10


Conclusie

Sonic: Lost World mag dan wel gelanceerd worden in een periode waarin het makkelijk is om overschaduwd te worden door grote titels, toch is er reden genoeg om deze game niet supersonisch snel aan je neus te laten voorbijgaan. Het spel werd opzettelijk niet naar verschillende platformen gebracht om het beste uit Nintendos console(s) te kunnen halen en ondanks het feit dat dit geen first party titel is, slaagt deze Sonic toch wel in zijn opzet. Zowel in uiterlijk als leveldesign en soundtrack werd duidelijk voldoende werk gestoken om te kunnen spreken van één van de beste Sonic games die we het laatste decennium hebben gezien.

Positief

  • Adembenemende graphics
  • Mix Traditioneel/modern leveldesign
  • Versus-modus
Score
81/100

Negatief

  • Gebrek aan verplichte, volledige tutorial maakt instap moeilijk
  • Co-op-modus wat gebrekkig/overbodig
Grafisch
94%
Geluid
89%
Fun
83%
Gameplay
75%

Reacties

  • Rozaantjie

    Leuke review en kudo's dat je je niet hebt laten leiden door enkele negatieve reviews van bv IGN. Ik heb het idee dat zij een andere versie hebben gespeeld dan de Nederlandstalige reviewsites, omdat die overwegend positief zijn.
    Ikzelf vind de game geweldig en is een must voor elke Sonic liefhebber en een aanrader voor een Wii U bezitter. Het is een feest der herkenning en de game neemt je mee naar Sonic's beste jaren, zonder ooit oubollig te worden door de leuke nieuwe toevoegingen.
    Je krijgt met deze game eigenlijk 2 games; een leuke platformer die nooit uitblinkt maar zeker niet verveelt en een ouderwetse Sonic game waarin je levels over en over speelt tot je de perfecte run hebt gemaakt. De online leaderboards zorgen voor een goede reden om de levels opnieuw te spelen en dit zal de oude fans weer mee terug nemen naar de oude dagen waarin je thuis maar één of 2 games had en dus elk level tot op de laatste ring toe kende.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 19:02
  • Phazon Rozaantjie

    Het is een beetje een 'love it or hate it' game lijkt me, vandaar de zeer verschillende scores :)

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 20:42
  • Rozaantjie Phazon

    Mensen willen de game ook graag haten geloof ik. Zowel Sonic als de Wii U hebben een slechte naam in de gamewereld en dat is niet altijd terecht. Zo zijn een aantal games voor de Wii U in mijn ogen niet "eerlijk" beoordeeld door grote reviewsites, en Sonic is er daar een van. De game is alles behalve foutloos, maar de foutjes zijn geen spelbrekers en het lijkt alsof de minpunten bij een Wii U game zwaarder meewegen dan bij eenzelfde ps3 game.
    Ik ben geen fanboy en ben ook in het bezit van een ps3, 360 en een Vita. Maar het valt me op dat games voor de minder populaire consoles zoals de Vita en de Wii U harder worden aangepakt dan vergelijkbare games op de andere consoles. Recente voorbeelden zijn Soul Sacrifice maar meer nog the Wonderful 101. Ik durf stellig te beweren dat 101 op de ps3 en 360 geprezen zou worden om de besturing en de vernieuwing, terwijl de scores nu erg mager waren.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:16
  • YoniVL Rozaantjie

    Nja, ik heb de game ook gereviewed voor Glitch en (spoiler), ik vond hem ook niet goed en ik hou echt van Sonic. Ik vind het een beetje vanalles door elkaar en nooit echt goed.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:08
  • Rozaantjie YoniVL

    Ik snap de redenering, maar ik zie de game anders. De eerste keer dat ik hem doorliep was net inderdaad een allegaartje aan verschillende elementen en was voornamelijk het platformdeel erg aanwezig. Het platformen is aardig, maar niet meer dan dat en het is vooral iets dat je niet bij een Sonic game verwacht. Maar het geeft evengoed 8 uur aan vermakelijke gameplay. Het spel begon bij mij pas toen ik de levels opnieuw ging spelen en herontdekken; mijn benadering van dit aspect is welhaast vergelijkbaar met die van een racegame. Je doorloopt het level, de track, keer op keer om de snelste tijd en de meest gunstige route te vinden. Dit laatste zal voor de gemiddelde platformerliefhebber misschien niet zo interessant zijn, maar de meeste Sonic fans zullen hiervan smullen.
    De indruk die veel reviews wekken is dat het onmogelijk is snelheid te maken en dat de verschillende elementen de vaart eruit halen, maar dit is enkel zo bij de eerste playthrough. Veel Sonic fans schrijven de game nu af om de verkeerde redenen.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:25
  • YoniVL Rozaantjie

    Probleem is alleen dat je om het spel "goed" te spelen, je het helemaal niet snel kan spelen. Sonic moet je snel kunnen spelen, zonder daarbij "gestraft" te worden en dat miste ik in deze game.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:32
  • SpaGheTTi YoniVL

    Ah tiens, behalve bij enkele levels waar ze vreemd kleverig spul op de grond hebben geplaatst om je af te remmen (waar ik telkens weer in liep) vond ik dat de vaart er (bij mij althans) net deftig in zat. Constant alles proberen te zien, reflexen gebruiken om obstakels te vermijden en zo je snelheidsmomentum bewaren zoveel je kan, daar leek het deze keer toch om te draaien. En zoals Marinu$ zegt zal er zelfs een route aanwezig geweest zijn, die je bij een tweede of latere playthrough van het level pas ziet, die je toelaat dat kleverige spul te vermijden.

    @Marinu$: Ik moet toegeven dat ik tegenwoordig de releases van Sonic games wat argwanend bekijk, maar dat is net waarom deze titel me zo aangenaam heeft verrast. De review van IGN is fantastisch geschreven en hun score wordt wel degelijk ondersteund door kritiek, maar dat hoeft natuurlijk onze score niet te beïnvloeden. Ik ben alleszins blij dat je de game ook hebt kunnen smaken :)

    • Geplaatst op 2013-10-24 om 15:55

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.