4gamers.be

Sonic: Lost World

Door SpaGheTTi, 23-10-2013 18:04

Het najaar van 2013 wordt voor gamers gekenmerkt als een periode boordevol fantastische games, op welk platform dan ook. Sonic: Lost World is een spel dat ontwikkelaar SEGA lanceert om de Wii U en 3DS er een mogelijke topper bij te geven. De gekende blauwe mascotte maakt zijn retour exclusief op de laatste home- en handheld consoles van Nintendo en grijpt voor de gelegenheid nog eens extra terug naar zijn roots.

Sonic: Lost World screenshot

Meer dan ooit? Wat dan met Sonic the Hedgehog 4 en Sonic Generations? Wel, Lost World voert onze stekelige vriend Sonic naar een bijzondere nieuwe wereld, wat het zowel voor de ontwikkelaar als voor ons gamers mogelijk heeft gemaakt te experimenteren met de integratie van oude elementen en gloednieuwe. Zo loop je wel degelijk rond in een nieuwe wereld, maar lijkt de inspiratie van vele levels gehaald te zijn uit het design van games uit de SEGA Genesis-periode. Zo zullen de eerste levels voor veteranen al meteen bekend ogen, maar door met “Casino”-levels op de proppen te komen tracht de ontwikkelaar kennelijk effectief een knipoog naar fans van het vroege uur te geven.

Het is echter niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua mogelijkheden dat Lost World doet terugdenken aan oudere games uit de reeks en klassiekers in het algemeen. Je zal telkens op punt A beginnen en op punt B eindigen, maar dat hoef je niet op een specifieke rechtlijnige manier te doen. Er zijn verschillende routes die de speler kan nemen om voortgang te boeken, de ene al wat makkelijker te doorkruisen dan de andere. Op die manier doet de wijze waarop je vooruitgaat in een level niet alleen maar denken aan oudere Sonic The Hedgehog-games, maar ook bijvoorbeeld aan Super Mario World. Er is trouwens een flinke afwisseling tussen 3D- en 2D-levels aanwezig in Lost World, waardoor je ondanks terugkerende voorkomens van levels niet steeds het gevoel zal hebben dat je dezelfde omgeving nog eens aan het doorlopen bent.

Sonic: Lost World screenshot Sonic: Lost World screenshot

Zoals gezegd brengt het verhaal Sonic naar een nieuwe wereld, Lost Hex genaamd. Samen met zijn vriend Tales zit hij Dr. Eggman, ook gekend als Dr. Robotnik, wederom op de hielen. Alles kan natuurlijk niet altijd volledig gesmeerd lopen, en doordat Eggman een succesvol schot weet te vuren, zijn onze helden gedwongen om een noodlanding te maken op deze “Lost World”. Daar leert Sonic dat hij niet alleen snel kan lopen, maar ook aan supersonische snelheden nieuwe vijanden kan verwerven. De inheemse schurken, de “Deadly Six” genaamd, zijn niet gediend met Sonic en Tails’ landing en gaan aanvankelijk een samenwerkingsverbond met Eggman aan. Aan de hand van ettelijke cutscenes (tussen zo goed als elk level eigenlijk) krijgen spelers te zien wat er zich afspeelt tussen de schurken, maar ook wat er gebeurt wanneer hun pad kruist met onze geliefde blauwe egel.

De cutscenes doen steeds onmiddellijk denken aan de betere animatiefilm die tegenwoordig verschijnt. Een combinatie van enorm scherpe, kleurrijke beelden en ietwat kinderlijke (maar daarom niet noodzakelijk minder grappige) humor zorgen dat deze game toegankelijk is voor spelers van alle leeftijden. De Wii U versie van de het spel blijkt alleszins als best ogende Sonic game ooit uit de kast te komen. Niet alleen de cutscenes zijn overigens verzorgd. Ondanks het feit dat vele invloeden gehaald werden uit videospellen van meer dan twintig jaar geleden, zien de nieuwe levels en onze blauwe held zelf er immens goed uit. Dit, gecombineerd met een goed verzorgde, georchestreerde soundtrack geeft deze titel toch het goede gevoel een laagje modern meegekregen te hebben. Voorts werden duidelijke modernere invloeden gehaald uit Super Mario Galaxy, wat uiteraard zeker niet slecht hoeft te zijn. De Lost Hex is namelijk opgebouwd uit verschillende planeetjes. Sonic pakt deze reis echter een pak sneller aan, zoals we dat van hem gewend zijn, en het razendsnel van planeet naar planeet lopen voelt erg cool aan.

Sonic: Lost World screenshot     Sonic: Lost World screenshot

Reacties

  • Rozaantjie

    Leuke review en kudo's dat je je niet hebt laten leiden door enkele negatieve reviews van bv IGN. Ik heb het idee dat zij een andere versie hebben gespeeld dan de Nederlandstalige reviewsites, omdat die overwegend positief zijn.
    Ikzelf vind de game geweldig en is een must voor elke Sonic liefhebber en een aanrader voor een Wii U bezitter. Het is een feest der herkenning en de game neemt je mee naar Sonic's beste jaren, zonder ooit oubollig te worden door de leuke nieuwe toevoegingen.
    Je krijgt met deze game eigenlijk 2 games; een leuke platformer die nooit uitblinkt maar zeker niet verveelt en een ouderwetse Sonic game waarin je levels over en over speelt tot je de perfecte run hebt gemaakt. De online leaderboards zorgen voor een goede reden om de levels opnieuw te spelen en dit zal de oude fans weer mee terug nemen naar de oude dagen waarin je thuis maar één of 2 games had en dus elk level tot op de laatste ring toe kende.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 19:02
  • Phazon Rozaantjie

    Het is een beetje een 'love it or hate it' game lijkt me, vandaar de zeer verschillende scores :)

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 20:42
  • Rozaantjie Phazon

    Mensen willen de game ook graag haten geloof ik. Zowel Sonic als de Wii U hebben een slechte naam in de gamewereld en dat is niet altijd terecht. Zo zijn een aantal games voor de Wii U in mijn ogen niet "eerlijk" beoordeeld door grote reviewsites, en Sonic is er daar een van. De game is alles behalve foutloos, maar de foutjes zijn geen spelbrekers en het lijkt alsof de minpunten bij een Wii U game zwaarder meewegen dan bij eenzelfde ps3 game.
    Ik ben geen fanboy en ben ook in het bezit van een ps3, 360 en een Vita. Maar het valt me op dat games voor de minder populaire consoles zoals de Vita en de Wii U harder worden aangepakt dan vergelijkbare games op de andere consoles. Recente voorbeelden zijn Soul Sacrifice maar meer nog the Wonderful 101. Ik durf stellig te beweren dat 101 op de ps3 en 360 geprezen zou worden om de besturing en de vernieuwing, terwijl de scores nu erg mager waren.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:16
  • YoniVL Rozaantjie

    Nja, ik heb de game ook gereviewed voor Glitch en (spoiler), ik vond hem ook niet goed en ik hou echt van Sonic. Ik vind het een beetje vanalles door elkaar en nooit echt goed.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:08
  • Rozaantjie YoniVL

    Ik snap de redenering, maar ik zie de game anders. De eerste keer dat ik hem doorliep was net inderdaad een allegaartje aan verschillende elementen en was voornamelijk het platformdeel erg aanwezig. Het platformen is aardig, maar niet meer dan dat en het is vooral iets dat je niet bij een Sonic game verwacht. Maar het geeft evengoed 8 uur aan vermakelijke gameplay. Het spel begon bij mij pas toen ik de levels opnieuw ging spelen en herontdekken; mijn benadering van dit aspect is welhaast vergelijkbaar met die van een racegame. Je doorloopt het level, de track, keer op keer om de snelste tijd en de meest gunstige route te vinden. Dit laatste zal voor de gemiddelde platformerliefhebber misschien niet zo interessant zijn, maar de meeste Sonic fans zullen hiervan smullen.
    De indruk die veel reviews wekken is dat het onmogelijk is snelheid te maken en dat de verschillende elementen de vaart eruit halen, maar dit is enkel zo bij de eerste playthrough. Veel Sonic fans schrijven de game nu af om de verkeerde redenen.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:25
  • YoniVL Rozaantjie

    Probleem is alleen dat je om het spel "goed" te spelen, je het helemaal niet snel kan spelen. Sonic moet je snel kunnen spelen, zonder daarbij "gestraft" te worden en dat miste ik in deze game.

    • Geplaatst op 2013-10-23 om 21:32
  • SpaGheTTi YoniVL

    Ah tiens, behalve bij enkele levels waar ze vreemd kleverig spul op de grond hebben geplaatst om je af te remmen (waar ik telkens weer in liep) vond ik dat de vaart er (bij mij althans) net deftig in zat. Constant alles proberen te zien, reflexen gebruiken om obstakels te vermijden en zo je snelheidsmomentum bewaren zoveel je kan, daar leek het deze keer toch om te draaien. En zoals Marinu$ zegt zal er zelfs een route aanwezig geweest zijn, die je bij een tweede of latere playthrough van het level pas ziet, die je toelaat dat kleverige spul te vermijden.

    @Marinu$: Ik moet toegeven dat ik tegenwoordig de releases van Sonic games wat argwanend bekijk, maar dat is net waarom deze titel me zo aangenaam heeft verrast. De review van IGN is fantastisch geschreven en hun score wordt wel degelijk ondersteund door kritiek, maar dat hoeft natuurlijk onze score niet te beïnvloeden. Ik ben alleszins blij dat je de game ook hebt kunnen smaken :)

    • Geplaatst op 2013-10-24 om 15:55

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam