The Wonderful 101

Door Vancha, 19-08-2013 13:39

101 Dalma- helden in The Wonderful 101

Dat Nintendo het de laatste tijd stevig te verduren krijgt bij de gamers is nog licht uitgedrukt. Er komen weinig games uit en deze van Nintendo zelf durven wel eens aan te voelen als 'meer van hetzelfde'. Gelukkig hebben we eindelijk nog eens een reden om blij te zijn met de console, want Platinum Games komt deze week met The Wonderful 101 op de proppen. Als je naar de voorgaande games van deze ontwikkelaar kijkt zul je zien dat je je weer aan hoogstaande actie mag verwachten.

In de Wonderful 101 speel je in een groot team van superhelden die de aarde moet redden van een buitenaardse invasie. Deze dragen de naam 'Gearthjerk' en zijn veel groter en sterker dan de mensen en zelfs voor een held van de Aarde zijn ze te veel van het goede om alleen aan te pakken. Groeperen met andere woorden en als een team de vijand neerkrijgen is dus de boodschap. Iedere held kan zijn krachten oproepen door 'Wonder-Eyes' gecombineerd met een kleur uit te roepen. Als een echte power ranger of super saiyan zie je hem of haar dan veranderen en in totaal heb je zo zeven hoofdkleuren die meteen ook de sterren van de dag zijn. Naast deze hoofdhelden heb je ook een heleboel kleinere helden zoals 'Wonder Medic' of 'Wonder Gymnast'. Deze staan je bij in de gevechten en kunnen je speciale aanvallen versterken, maar zul je niet te horen krijgen in de tussenfilmpjes. Zelfs de gewone burger kan tijdelijk je troepen versterken. Met de rechter controlstick kun je een cirkel rond de burgers tekenen en vervolgens zullen zij tijdelijk versterkt worden om voor een nog groter leger aan helden te zorgen.

The Wonderful 101 screenshot

Eenmaal je begint te hakken en slaan merk je al snel dat dit wel degelijk het werk is van Hideki Kamiya en zijn collega's. Je hebt een basis-aanval om je team te laten aanvallen en een grote aanval om jouw speciale techniek uit te voeren. Iedere held heeft zijn eigen specialiteit, zoals vechten met vuisten, een zwaard of een zweep en je kan ze nog sterker maken door een symbool te tekenen met je rechterstick. Hoe groter het symbool, hoe krachtiger je wapen ook wordt. Teken je dus een grote lijn, dan zal Wonder-Eyes Blue verschijnen met een gigantisch zwaard om even alle vijanden in de omgeving weg te vegen.

Dat de game maar twee aanvalsknoppen heeft, wilt niet zeggen dat het er eentonig aan zal toegaan. Op eender welk moment kun je namelijk wisselen van held door zijn symbool te tekenen met je stick en aangezien je medehelden ook bewusteloos kunnen vallen, ontwijk je maar beter de grotere aanvallen. Met een kleiner team sta je zwakker en je moet naar iedere held lopen om hem of haar weer bij bewustzijn te krijgen. Daarnaast verdien je ook nog geld door je missies te volbrengen of zoals in de LEGO-games de objecten in de omgeving te vernietigen. Hiermee kun je dan nieuwe teamaanvallen leren of voorwerpen kopen die een bepaald effect hebben als je ze bij je draagt. Tel alles op en je bent constant bezig met de vijanden die op het scherm verschijnen. Aangezien je zelf met een grote groep personages speelt, mag je er gerust op zijn dat de vijanden ook altijd minstens per vijf op het scherm zullen verschijnen.

The Wonderful 101 screenshot

Platinum Games zei een tijd terug dat het er niet toe doet hoelang een game duurt, zolang het maar plezier brengt. Velen dachten dat Wonderful 101 daardoor kort ging zijn, maar integendeel. De game is minstens zolang als de originele Bayonetta en net zoals in die game is het gesplitst in meerdere Acts waarbij je constant nieuwe bazen of andere rariteiten tegenkomt en de ene na de andere plotwending krijgt. De game is wel een pak minder serieus dan hun vorige games. Iedere held heeft zo wel zijn eigen karaktertrekjes en ze onderling bezig horen boeit iedere minuut van de game. Zelfs de vijanden kunnen er wel wat van, want voor een gevecht begint wordt iedere vijand geïntroduceerd in een cutscène waar je paf van staat.

Wie onder ons ook wel weg is van het grafische geweld, zal wel tevreden zijn met wat je voorgeschoteld krijgt. De voice-acting is grappig en goed te noemen en hetzelfde geldt voor de muziek, maar ergens zie je wel dat dit een exclusieve game is voor de Wii U. Veel detail is er in de karakters en aanvallen gestoken en ook de omgevingen zijn meestal prachtig afgewerkt. Door het aantal vijanden op je scherm en de grote hoeveelheid actie zou je je afvragen of de huidige toestellen dit wel nog zouden kunnen weergeven zonder er iets voor in te boeten en als je in een tussenfilmpje je geweer, lasso of zwaard bovenhaalt om een aankomend gevaarte uit de weg te ruimen sta je er net zo naar te kijken als het kind in je vroeger bij je favoriete actiereeks.

The Wonderful 101 screenshot

Is de game dan een perfecte actiegame te noemen? Misschien, maar ergens sluipt er wel eens een klein minpuntje in. Je kan de game enkel met de gamepad spelen, maar heel af en toe moet je een gebouw binnengaan om een puzzel op te lossen en hier zou je toch graag de tv bij je hebben. Je moet dan constant je gamepad scherm veranderen om een beeld van binnen of van buiten te krijgen en zo de puzzel te volbrengen en ook al speel je samen met de tv gaat het nog niet zo vlot. De camera staat namelijk erg dicht bij je personages en zo is het moeilijk rond te kijken wat je precies moet doen. Gelukkig zijn er dan geen vijanden te bespeuren of het werd een volledige chaos. Ook je speciale aanvallen kun je niet tevoorschijn toveren met je touchscreen, maar enkel met je rechterstick. Dit was echter niet storend aangezien je dan toch je vinger van je actieknoppen ging moeten verwijderen, maar het had er gerust mogen in zitten.

Ben je klaar met de held te spelen voor de Aarde, dan kun je toch nog even de aliens enkele lesjes leren in een challenge mode. Hierin kun je het wave na wave opnemen tegen de vele vijanden uit de story mode op de verschillende locaties die je bezocht hebt. Het is meer een uithoudingstest te noemen, want de vijanden hier zijn talrijker en dus ook moeilijker te ontwijken. Alles wat je geleerd hebt, neem je gelukkig ook mee in deze mode. Dus hoe sterker je bent en des te verder je in het verhaal bent, hoe meer kans je maakt om een missie in de challenge mode af te werken. Als het echt nodig is, kun je wel even een artillerie oproepen van de voorwerpen die je doorgaans in de levels vindt en je kan je team tot de volle 100 man brengen door de burgers in te lijven die je op je weg vindt. Wat zeg je, 101 helden? Natuurlijk, maar jij bent dan ook de belangrijkste held van allemaal.

Als je Wii U de laatste tijd enkel Nintendo-games gezien heeft, rep je dan maar snel naar de winkel, want Platinum Games heeft zichzelf weer met man en macht ingezet om een onvergetelijke actiegame voor te schotelen. Het kind in ons zal meerdere keren terugdenken aan actiereeksen als de Power Rangers. Ook al zag je dat vroeger niet graag, de personages, tussenfilmpjes en baasgevechten zullen je toch aan je scherm gekluisterd houden.

• Doldwaze helden en vijanden
  • Actie en nog eens actie
  • Detail in karakters en omgeving
86/100

• Puzzels in kleine gebouwtjes
  • Gamepad only soms niet zo handig
86%
84%
88%
84%

• Phazon

De demo sprak mij helemaal aan dus ik ga het normaal gezien volgende week ergens halen ^^

Reviews zijn over het algemeen ok tot goed. Duidelijk een game die niet voor iedereen weggelegd is en ook een stijle leercurve bevat met een typisch 'ik bijt even door en leer het beheersen of ik heb geen zin om hier lang op te oefenen'-syndroom :p

Reactie aangepast door Phazon om 2013-08-19 om 14:52

• Geplaatst op 2013-08-19 om 14:35
  • Rozaantjie Phazon

Wat me alleen stoort is dat reviewers bij bv IGN nogal bevooroordeeld lijken. Soms wordt het niet geven van uitleg en een tricky besturing de hemel in geprezen; typisch Japans, hoge moeilijkheidsgraad, je krijgt niets voor niets in deze game, lekker gamen zoals vroeger. Maar met een game als deze wordt het ze weer erg zwaar aangerekend. Ik blijk overigens een zwak te hebben voor consoles die het slecht doen (mijn favoriete consoles atm zijn de Wii U en de Vita), maar ik denk als deze game voor de ps3 of 360 was uitgekomen dat hij een vol punt hoger had gekregen. Ik kan me dan ook meer vinden in deze score. Natuurlijk delen we niet allemaal dezelfde mening, dat is maar goed ook, maar als ik kijk naar de cijfers van de "topgames" op de Wii U en de Vita en ik vergelijk deze met de punten op de andere consoles, dan kan ik niets anders dan vermoeden dat óók wordt gekeken naar het apparaat en niet enkel de game.
    Ikzelf heb enkel de demo gespeeld en ondervond inderdaad ook dat de besturing aanvankelijk wat lastig was, maar na een kwartier ging het al best goed. Toen ik de game zo'n uur geprobeerd had maakte ik al geen fouten meer met de gamepad die de game zo zwaar worden aangerekend en ik ben alles behalve een skillfull gamer.
    Reviewscores blijven altijd een onderwerp van discussie, maar ik ben toch vrij zeker dat de gemiddeld lagere scores op de Wii U en Vita niet altijd terecht zijn.

• Geplaatst op 2013-08-19 om 15:46
  • Phazon Rozaantjie

Dit zegt genoeg over IGN: http://www.youtube.com/watch?v=LOG_pcFEkwo&t=13m50s

Als je al geen rechte lijn kan tekenen terwijl dat in koeienletters op het scherm staat ... :p

Dat gezegd zijnde, heb ik geen problemen met lagere scores. Niet iedereen vindt alles even goed, maar mensen moeten dan ook meer leren om de tekst te lezen en daar uit op te maken of een game al dan niet voor hen is. Daarom dat sommige reviews van grote games die ik schrijf soms erg uitgebreid zijn. Op die manier krijg je een mooi en uitgebreid overzicht over wat het spel nu net allemaal inhoudt en ik hoop dan ook dat men zich niet enkel op dat cijfer baseert. :)