Pikmin 3

Door Phazon, 23-07-2013 15:56

Wat de besturing van Pikmin 3 betreft, hebben we allerminst reden tot klagen. Nintendo biedt ons een waaier aan besturingsmogelijkheden, zodat iedereen wel zijn of haar gading zal vinden. Allereerst is het mogelijk om het spel volledig op de GamePad te spelen, wat altijd wel een leuke feature is. Daarnaast kan je de GamePad ook als een gewone controller gebruiken om de actie op het tv-scherm te zien en een minimap op het scherm van de GamePad te raadplegen.

Zij die liever de Wii-besturing met de Wii Motion Plus en Nun-chuck verkiezen, zullen dit ook kunnen doen. De GamePad zal ook dan fungeren als een interactieve minimap om een overzicht te bewaren van al je kapiteinen en Pikmin. Als derde besturingsmogelijkheid is er de Wii U Pro Controller. Wij vonden de besturing met de Wiimote nog steeds de snelste en nauwkeurigste optie om vlot onze kapiteinen te besturen en de Pikmin te beheren.

Als kers op de taart is het ook mogelijk om met de GamePad screenshots te maken van je Pikmin en de prachtige omgevingen. Aangezien het camerastandpunt plots een pak dichter bij de omgeving ligt, zullen een aantal grond- of omgevingstextures hun lagere resolutie tonen, maar vaak is het ook mogelijk om heel indrukwekkende screenshots te maken en deze afbeeldingen te delen via Miiverse.

In totaal wist het verhaal ons een dikke tien uur bezig te houden, maar er moet wel gezegd worden dat we reeds heel wat ervaring hadden met de franchise en op het einde van het spel flink wat Pikmin opgeofferd hebben om de laatste bazen snel te verslaan. Zij die het ietwat meer op hun gemak zullen doorlopen en open staan voor meer exploratie, zullen allicht na een dikke 15 uren het einde zien. Je kan op eender welk moment terugkeren naar de dagen die je in het verleden volbracht hebt, zodat het steeds mogelijk is om eventuele fouten te corrigeren of een bepaald stuk opnieuw te spelen. Sowieso is Pikmin 3 een heel herspeelbare titel geworden en zullen een aantal gamers trachten om steeds straffere eindtijden te behalen.

Naast het verhaal geeft Nintendo ons ook de mogelijkheid om aparte missies te voltooien of het tegen elkaar op de nemen. De missiemodus kan je zowel alleen als met drie anderen voltooien. Het is de bedoeling dat je zo veel mogelijk schatten verzamelt in de ene missie of zo veel mogelijk vijanden doodt binnen een bepaalde tijdslimiet in een andere missie. Ook biedt deze modus je de kans om de geweldige bazen uit de singleplayer wederom een kopje kleiner te maken. Het verzamelen of doden geeft je een bepaald aantal punten en nadat de tijd verstreken is, zal je aan de hand van je behaalde punten al dan niet een medaille verdienen.

Het spreekt voor zich dat deze uitdagingen veel gemakkelijker en leuker zijn met meerdere spelers, aangezien het voor een speler vaak heel moeilijk is om effectief te multitasken. De missiemodus vinden we dan ook heel geslaagd wanneer je deze met anderen kan doorspelen, al vinden we het jammer dat er geen mogelijkheid is om online met onze vrienden deze missies te volbrengen.

Pikmin 3 screenshot

Tot slot is er ook een soort van vs-modus in het spel aanwezig, namelijk Bingo Battle. Het is hier echter niet zomaar de bedoeling dat iedere speler zijn of haar horde Pikmin op de andere afvuurt. Zoals de naam het zegt, zal deze wedstrijd beslecht worden door echte bingo. Nadat je een van de beschikbare gebieden uitgekozen hebt om in te strijden, zal iedere speler aan het begin van de partij een bingokaartje krijgen, waarop heel wat stukken fruit en vijanden getekend staan. Wanneer je deze stukken fruit of vijanden weet te verzamelen, wordt deze plek op je bingokaartje afgevinkt en bij vier vinkjes op een rij zal je de winnaar van deze battle worden.

De meeste stukken fruit of vijanden die jij moet verzamelen liggen meestal in het gebied van de andere speler en het is mogelijk om elkaars Pikmin als het ware uit te moorden, dus sowieso zal dit een heel spannende en vaak ook hilarische bedoening zijn. Het geheel wordt nog spannender door de toevoeging van enkele power-ups die je tegen de andere speler kan gebruiken. Wij hadden alvast enorm veel plezier met de Bingo Battle en volgens ons is dit een van de meest geslaagde toevoegingen aan de Pikmin-franchise, mits je iemand vindt die bereid is om een namiddagje samen te komen gamen. Wederom is het jammer dat we niet tegen onze virtuele vrienden via het internet een Bingo Battle kunnen houden.

Pikmin 3 screenshot

Op grafisch vlak is de titel er stevig op vooruit gegaan ten opzichte van hetgeen we vorig jaar voorgeschoteld kregen. Toen zag je ook duidelijk dat Pikmin 3 enkele ruwere textures, afkomstig van de Wii-versie die enkele jaren geleden in ontwikkeling was, gebruikte. Daar is nu echter zo goed als niets meer van te zien (het standpunt waarin vele screenshots genomen zijn is zelden het standpunt waarin je speelt of de wereld ziet). De Pikmin zelf zijn ongelooflijk gedetailleerd wanneer je ze van dichbij aanschouwt en er zijn zelfs meerdere uiterlijken in een soort terug te vinden. Ook schijnt hun blaadje erg mooi in het licht en geeft dit een mooi effect wat op Tessellation lijkt. Daarnaast verdienen de omgevingen ook een pluim, want men is er weer eens geslaagd om zeer mooie en afwisselende gebieden in elkaar te steken, vol met herkenbare natuurlijke, gedetailleerde, mooie fauna en flora.

Dit wordt allemaal netjes afgewerkt met de nodige shaders, indruwekkende lichteffecten en een DoF-effect om u tegen te zeggen. Depth of Field mag misschien een vreemde keuze lijken, aangezien alles op een afstand wazig wordt, maar het zorgt er net voor dat de focus steeds ligt op hetgeen dat er op dat moment centraal staat. Combineer dit alles met een stabiele framerate en je krijgt een Wii U-game die zeker grafisch zijn mannetje weet te staan en ongetwijfeld een aantal mensen weet te imponeren, maar vooral hen ook weet te charmeren. Pikmin 3 is typisch zo een titel die je zelf in beweging moet zijn, aangezien de screenshots het spel allesbehalve recht aandoen.

Tot slot is de soundtrack van Pikmin 3, bestaande uit herkenbare en nieuwe deuntjes, ook in orde. Je krijgt meestal een rustgevend achtergronddeuntje te horen, zodat het echt lijkt alsof je op je gemak bezig bent in een tuin of iets dergelijks. Het gepiep van de kleine Pikmin is ook nog steeds enorm schattig om aan te horen wanneer ze allerlei zaken doen, al zal je nog altijd een traantje moeten wegpinken of teleurgesteld zijn wanneer er eentje sneuvelt en met een zielig piepje zijn of haar afscheid neemt.

Pikmin 3 is een project geweest wat Miyamoto na aan het hart lag en dat konden we zeker ervaren tijdens het spelen van deze game. Hoewel de serie slechts een beperkte doelgroep aansprak, verdient de derde telg in de franchise het zeker om door iedere fan en geïnteresseerde gespeeld te worden. Het ontbreken van online mogelijkheden en de ietwat kortere speelduur dan aanvankelijk gehoopt mag deze beslissing slechts miniem beïnvloeden, want de gameplay, ervaring en multiplayeropties zijn nog steeds enorm sterk en plezant om te beleven. Het is een actievolle strategiegame als geen ander, overgoten met dat tikkeltje aandacht en magie wat je van Nintendo gewoon bent. Na LEGO City: Undercover is Pikmin 3 een Wii U-game waar Nintendo trots op mag zijn en hopelijk is het ook een voorbode van hetgeen de Japanse spellengigant in de nabije toekomst zal uitbrengen.

• Talloze, kleine verfijningen en verbeteringen
  • Pikmin nog steeds superschattig
  • Visueel prachtig en sfeervol