Pikmin 3

Door Phazon, 23-07-2013 15:56

Magische en wondermooie strategie in Pikmin 3

Zij die een trotse eigenaar waren van de Nintendo Gamecube, zullen zich ongetwijfeld Pikmin herinneren. Dit nieuwe IP van Miyamoto verscheen kort na de lancering van deze console en bood ons Miyamoto zijn kijk op het strategiegenre. Toch kan je Pikmin moeilijk met een ander strategisch spel vergelijken, aangezien het een heel aparte sfeer en gameplay bevat. Drie jaar later kreeg Pikmin zelfs een sequel, maar nadien werd het heel stil rond deze franchise. Nu echter is het de beurt aan de derde telg, die enkele malen uitgesteld werd, om ons wederom te charmeren. Is het Miyamoto en Nintendo gelukt of had men de kleine wezentjes beter met rust gelaten?

In Pikmin 3 zullen we niet in de huid van de vorige helden, Olimar en Louie, kruipen. Ditmaal maken we kennis met drie nieuwe kapiteinen, namelijk Alph, Charlie en Brittany. Deze drie zijn er op gebrand om voedsel te zoeken op andere planeten, om zo hun eigen planeet Koppai van de hongersnood te redden. Wanneer men plots tekenen van eetbaar voedsel ziet op een bepaalde planeet, die enorm veel gelijkenissen vertoont met de Aarde, besluit het trio dan ook om dit nader te onderzoeken. Helaas storten onze drie helden neer en tot overmaat van ramp blijken de omgeving en diens inwoners niet zo vriendelijk te zijn als aanvankelijk gedacht.

Gelukkig stoot je al snel op de Pikmin, kleine wezentjes die op zichzelf hulpeloos zijn, maar in grote aantallen en met de juiste aanwijzingen enorm handig en sterk zijn. Deze wezentjes zullen dan ook je beste vriendjes worden doorheen het verhaal en ze helpen je ook om het gevonden voedsel veilig naar je ruimteschip te brengen. Dit zal zeker nodig zijn, want je kan slechts overdag je objectieven voltooien. 's Avonds zal je genoodzaakt zijn om terug te keren naar je schip om veilig in de ruimte, weg van het gevaar, te overnachten. Welke avonturen onze drie kapiteinen nog zoal zullen meemaken, is iets wat jullie zelf zullen moeten ontdekken, maar het verhaal in Pikmin 3 is alvast zeer aangenaam en licht verteerbaar zodat de focus op de exploratie en gameplay nog steeds centraal staat.

Dankzij de Pikmin ben je dus in staat om heel wat hindernissen te overbruggen en vijanden te verslaan. Je drie kapiteinen kunnen tesamen 100 Pikmin gebruiken en deze diverse taken laten uitvoeren. Aangezien je nu drie van deze kapiteinen tot je beschikking hebt, kan je Alph, Brittany en Charlie drie verschillende objectieven laten uitvoeren. Terwijl het ene Pikmin-groepje met Alph een brug bouwt, kan je Brittany en haar team fruit laten terugbrengen naar je ruimteschip. Intussen ben je zelf met Charlie bezig om een aantal vijanden te verslaan, waarna je deze terugbrengt naar de broedplaats van de Pikmin en er zo meer te broeden.

Op bepaalde momenten is het ook noodzakelijk dat je de drie kapiteinen samen bepaalde hindernissen laat overbruggen, aangezien sommige hindernissen teamwork van alle drie de kapiteinen vereisen. Op dat vlak zit Pikmin 3 dus veel beter in elkaar dan diens voorganger en zijn de drie kapiteinen een heel mooie toevoeging voor menig multitasker. Het zal overigens reeds velen opgevallen zijn in de voorbije maanden dat Pikmin 3 twee nieuwe soorten van Pikmin introduceeert: Rock en Flying Pikmin. Beide soorten zorgen voor unieke gameplay en nieuwe uitdagingen, met als keerzijde dat deze twee nieuwe soorten ten koste gaan van de witte en paarse Pikmin uit de vorige game. Deze twee soorten duiken gelukkig wel op in de multiplayer modi, waarover we op de volgende pagina wat in detail zullen treden.

Voor zij die het gebrek aan tijdslimiet in Pikmin 2 een jammere zaak vonden, is er goed nieuws. Het fruit dat je verzamelt zal namelijk nodig zijn om te overleven en iedere dag zal je crew een fruitsapje, geperst uit et verzamelde fruit, verbruiken. Wanneer deze sapjes op zijn, is het game over. Nintendo heeft dit systeem gelukkig zo gemaakt dat je, mits je genoeg aandacht besteedt aan het verzamelen van fruit, nooit snel met een tekort zal zitten. Het einde dat je na de laatste baas te zien krijgt, is echter afhankelijk van het aantal resterende fruitsapjes, dus op die manier hebben veteranen weer een mooie uitdaging voor de boeg.

Voorts kent Pikmin 3 nog talloze andere verbeteringen en verfijningen die Pikmin 3 net dat tikkeltje aangenamer maken om te spelen dan de vorige twee games. De Pikmin zelf zijn een stuk slimmer en voeren nu hun taken zelf ook efficiënter uit dan voordien. Wanneer je Pikmin een brug laat bouwen met heel wat kleine bouwsteentjes, zullen ze na het dragen en plaatsen van het steentje terugkeren naar de plaats waar ze het steentje gevonden hebben en eventueel deze taak herhalen zonder dat jij moet ingrijpen. Ook gaan de Pikmin steeds op zoek naar een kortere weg en zitten er heel wat shortcuts in het spel waar de wezentjes gretig gebruik van zullen maken. Eigenlijk gedragen de Pikmin zich nu echt als miertjes die alles in hun macht zullen gebruiken om een bepaalde taak te vervullen, al blijven ze natuurlijk hulpeloos zonder de juiste instructies.

Er zijn nog talloze andere verfijningen die ongetwijfeld heel veel Pikmin-fans zullen bekoren, maar ook niet geheel onbelangrijk zijn nieuwe toevoegingen en gebieden. Pikmin 3 biedt ons vijf nieuwe maps die we kunnen exploreren om zo het verhaal te voltooien. Iedere map is vrij uitgebreid en zit heel vernuftig in elkaar, zodat het steeds weer een uitdaging is om een overzicht te krijgen en om zo effeciënt mogelijk je dagelijkse taken te voltooien. Natuurlijk wordt ook iedere map 'afgesloten' met een pittig baasgevecht. Elke baas bevat unieke mechanics die je zeker zal moeten uitzoeken voordat je je Pikmin laat aanvallen. Indien je dit niet doet, zal je leger stevig uitgedund worden door de bazen.