New Super Luigi U

Door SpaGheTTi, 17-07-2013 00:01

Luigi schuift uit in Super New Luigi U

2013 is het jaar van Luigi volgens Nintendo en om dat er nog eens goed in te wrijven komt men met New Super Luigi U op de proppen. Waar is het woord “Bros” naartoe? Geen idee, maar het wijst er alleszins op dat Mario in deze game niet verschijnt. Luigi staat in de schijnwerpers en dat kan alleen maar door zijn familielid even van het toneel te halen. Of hij alleen in staat is een goede game op poten te zetten moeten we uiteraard nog nagaan.

New Super Luigi U screenshot

New Super Luigi U kan zowel gespeeld worden door spelers die New Super Mario Bros U wel al hebben, als spelers die er zelfs nog nooit van hebben gehoord. Je kan deze nieuwe game aankopen als een soort van DLC voor New Super Mario Bros U of als aparte game, wat je uiteraard wel wat meer centjes zal kosten. Momenteel is het spel al beschikbaar als digitale download, maar om de game op schijf te kopen moet je nog even wachten tot 26 juli. Dat gezegd zijnde kunnen we overgaan tot het eigenlijke spel.

“Haast en spoed is zelden goed.” Wijze woorden die we uit onze kindertijd kennen en bij het spelen van deze game volledig moeten verloochenen. Zelfs bij het allereerste level krijg je deze keer niet meer dan 100 seconden, wat wil zeggen dat het “Hurry up!”-deuntje al bij de aanvang van elk level wordt gespeeld, gevolgd door een versnelde versie van de normale achtergrondmuziek die we kennen uit New Super Mario Bros U. Dit vormt dan ook meteen het eerste grote verschil met voorgenoemde game. Je krijgt weinig tijd om de levels te doorkruisen en hebt altijd het gevoel dat je wordt opgejaagd. Je zal niet enkel Luigi’s verliezen door het verstrijken van tijd, maar simpelweg ook door roekeloze bewegingen en sprongen te wagen uit haast. De levels zijn wel wat korter dan die uit NSMBU, waardoor het allemaal iets doenbaarder is, maar zo lijkt het alsof men het concept van de kortere tijdslimiet heeft toegevoegd omdat men niet meer tijd wilde besteden aan het verder ontwikkelen van de levels. Oké, er is meer uitdaging aanwezig, maar dat gaat serieus ten koste van de laksheid waarmee je deze 2D-platformer kan spelen.

New Super Luigi U screenshot

In New Super Luigi U vind je nieuwe levels op dezelfde wereldkaart als die van New Super Mario Bros U. Hoe kan het dat deze levels op exact dezelfde plaats liggen als de levels uit NSMBU? Het zal eeuwig een mysterie blijven, maar allicht wou men meer het gevoel geven dat dit daadwerkelijk een uitbreiding is door een gelijkaardige ervaring te bieden ondanks de veranderingen. Over verandering gesproken: nu Mario van het podium werd weggehaald, werd het tijd voor een vervanger. In NSMBU was hij een vijand, dit keer een vriend. Waarom sluit hij zich aan bij het groepje helden? Alweer een mysterie, maar dat maakt niet uit; in New Super Luigi U verwelkomen we Nabbit als speelbaar personage.

Deze kan langs vijanden glippen en dus enkel sterven door een afgrond in te tuimelen of verpletterd te worden door de omgeving. Dit vormt heel wat voordelen voor beginnende spelers en bij het verzamelen van grote gouden munten. Hij geniet de voordelen van power-ups niet, maar zal aan het einde van een level een aantal levens verdienen gelijk aan het aantal verzamelde power-ups doorheen het level. Nabbit zou de game een pak toegankelijker kunnen maken voor beginners, ware het niet dat de tijdslimiet op dat vlak een flinke stok tussen de wielen steekt. Bij volgende Mario-games zou men mogen overwegen dit personage opnieuw aan te bieden naast de Toads die het gezelschap steeds vervolledigden, want een beetje extra variatie tussen personages is steeds welkom.

New Super Luigi U screenshot

• djdadream77

Ik zou deze game graag spelen, alleen wil ik de retail versie hebben. Maar in tegenstelling tot in de Noord Amerika, is hier de retail versie niet om gerekend van Dollar naar Euro. Dus ipv 29,95 Dollar = 29,95 euro, betalen wij hier 39,95 euro in de winkel. En dat vind ik voor een DLC op disk best duur.

• Geplaatst op 2013-07-17 om 00:07
  • 'Soul djdadream77

holy moly dat is inderdaad duur als je hem retail wilt (in vergelijking met de eshop prijs)

Reactie aangepast door 'Soul om 2013-07-17 om 02:47

• Geplaatst op 2013-07-17 om 02:47
  • 'Soul

Nu vraag ik me toch af vanwaar die 'negatieve' punten komen.
    'Ten koste van relaxed gamen', sinds wanneer is het niet meer leuk om wat uitdaging te hebben?
    Tevens snap ik de 'chaotische multiplayer' niet, dit is net het grootste pluspunt van de New franchise: de mogelijkheid om het met vrienden te spelen en het elkaar zo moeilijk mogelijk maken indien je dat wenst.

Wat Nintendo mag doen bij al haar games is inderdaad een makkelijkere manier maken om die gamepad uit te zetten, dit lukt wel via de home knop, maar het is erg omslachtig. Een knoppencombinatie zou hier misschien wat beter op zijn plaats zijn. Of een optie ingame :)

Ik heb deze uitbreiding voor 19.99 op de kop getikt en moet zeggen dat het voor die prijs zeker zijn geld waard is (ik vond new super mario bros iets te simpel)

Wat ik wel erg spijtig vond is dat alle assets en de intro filmpjes voor 99% hetzelfde zijn.