Game & Wario

Door Vancha, 23-06-2013 00:02

Vroeger was beter in Game & Wario

De droogte van de WiiU games is nu al een tijdje aan het aanhouden en buiten Nintendo lijken er niet veel uitgevers te springen om de console wat extra leven in te blazen. Nintendo's games blijven ook wat achterwege, maar nu verschijnt er eindelijk een nieuwe game van de gierige anti-held Wario. De Wario Ware reeks is reeds sinds de GBA en Gamecube bekend vanwege zijn knotsgekke minigames die amper drie seconden duren. Voor dit deel koos Nintendo echter voor langere, grotere mini-games om ons bezig te houden, maar voor een keer hadden we misschien liever "meer van hetzelfde" geopteerd.

Wario aast tot de dag van vandaag nog steeds op hopen geld en hij doet daarvoor alles wat hij maar kan bedenken. Net zoals in het verleden kijkt hij vanuit zijn luie zetel televisie en ziet hij de nieuwste rage in videogames voorbijkomen, namelijk games op een gametablet spelen. Voorheen maakte de anti-Mario al hopen mini-games voor de GBA, Nintendo DS en Nintendo Wii, maar deze ene keer maken hij en zijn vrienden slechts één grote minigame per personage. Geen spelletjes van drie seconden dus, maar meer het formaat van Wii Party waarbij je verschillende levels in een mini-game hebt.

Zoals je wel kan verwachten van Nintendo hebben alle mini-games nu te maken met de GamePad. Geen enkel spel kan zonder gespeeld worden en aangezien je iedere keer iets gek moet doen, is off-tv natuurlijk niet van toepassing. Mini-games variëren van skiën met de tablet, puzzels maken met je touchscreen, de camera gebruiken om criminelen te spotten of rondrijden met je taxi en aliens neerknallen door naar ze te mikken met je gamepad. Het zijn van die typische mini-games die je in een compilatie kan verwachten en we moeten toch melden dat Nintendo in het verleden al leukere spelletjes verzonnen heeft.

De meeste leuke mini-games zijn nog deze van Gamer en, naar onze mening, Ashley. In Gamer speel je met de jonge knaap die gekende mini-games uit vorige Wario Ware-games speelt zonder dat hij betrapt mag worden door zijn moeder. De mini-games speel je op je gamepad en op je tv durft je moeder wel eens gedag komen zeggen. Ashley speelt dan weer ongeveer als een shoot-em’up, maar schieten doet ze wel zelf en jij moet eerder zoveel mogelijk magische bollen verzamelen door je gamepad te draaien om omhoog en omlaag te zweven op haar bezemsteel.

Gek genoeg zijn de aparte spelletjes per karakter enkel singleplayer. Iedere game heeft wel meerdere moeilijkheidsgraden en verschillende levels om te doorlopen, maar je kan ze niet met anderen ervaren tenzij je ieder om beurt probeert. Als je toch multiplayer wilt, kun je bij vier andere games terecht die we allen wel al eens gezien hebben, zoals 'zoek de dief', een ritme-spel, 'raad het woord' en een game dat op petanque lijkt, maar dan met gele wezentjes als ballen. Je kan ook nog enkele extra spelletjes vrij spelen door de singleplayer uit te spelen, maar met onder andere bowling heb je het ook wel snel gezien.

Als je eerder een game van Wario Ware gespeeld hebt, weet je wel dat alles knotsgek gemaakt wordt om het plezierig te houden. Visueel zijn de getekende filmpjes scherper dan ooit en het cartoony uiterlijk maakt het alsof je naar een tekenfilm kijkt in de tussenfilmpjes. In de mini-games zelf is niks eigenlijk wonderbaarlijk te noemen. Alles is scherp in HD, maar voor kleine spelletjes als deze mag je niet verwachten dat men voor het detail zal streven en soms zou je kunnen zeggen dat Nintendo er vrij snel werk van gemaakt heeft.

Als je een paar vrienden hebt die met je willen meespelen en groot fan bent van Wario kan je het nog eens overwegen om deze uit de budgetbak te halen na release. Nintendo heeft echter een adviesprijs van 40 euro en voor een game met amper 20 mini-games is dit toch veel te hoog gemikt. Het mag dan wel een tijdje duren vooraleer er terug een hoop Wii U-games aankomen, wij zouden nog wat op de tanden bijten en wachten op de andere zomertitels of deze van het najaar.

Game & Wario doet zijn naam niet de volledige eer aan. Weg zijn de vele tientallen knotsgekke mini-games en in de plaats krijgen we een twintig-tal spelletjes die we wel al ergens tegengekomen zijn. De prijs voor dit pakketje is ook niet min, dus tenzij je grote fan bent, wacht je misschien beter tot deze in de budgetbak terecht komt.

• Leuke tussenfilmpjes
  • Enkele games zijn leuk
62/100