Toki Tori 2

Door Phazon, 14-04-2013 00:01

Toki Tori 2, geen game voor uilskuikens

Het schattige kuikentje Toki Tori wist op de Game Boy reeds heel wat spelers te charmeren, maar nadien verschenen er van deze game talloze ports op heel wat verschillende platformen. Het vervolg, Toki Tori 2, is recent verschenen op de Wii U. Een pc-versie zou in de toekomst verschijnen, maar vooralsnog start het kuikentje zijn avontuur opnieuw op een Nintendo-platform. Wij gingen voor jullie na of het spel, ontwikkeld door onze noorderburen Two Tribes, de moeite waard is om aan te schaffen.

In Toki Tori 2 is het opnieuw de bedoeling dat we Toki Tori veilig doorheen heel wat levels laten dartelen. De opzet van het spel is ditmaal echter helemaal anders. We kunnen het kuikentje nog steeds laten wandelen in de gewenste richting, maar Toki Tori beschikt slechts over twee verschillende mogelijkheden. Met de druk op de A-knop kan je Toki Tori laten fluiten, terwijl een druk op de B-knop tot een stompaanval zal leiden. Met het fluiten kan je de aandacht trekken van verscheidene wezens, terwijl het stampen ze op stang jaagt of wegjaagt. Dit zullen de enige twee vaardigheden van onze held tijdens het gehele spel vormen. Panikeer echter niet, want. Two Tribes heeft enorm veel vernuftige puzzels in het spel gestoken die perfect gebruik maken van de opgesomde vaardigheden.

Toki Tori 2 screenshot Toki Tori 2 screenshot

In het begin krijg je nog een aantal vrij eenvoudige puzzels voorgeschoteld. Zo kan je bijvoorbeeld hard op de grond stampen om een krab in een gat te verjagen. Op deze manier kan ons kuikentje deze hindernis overwinnen. Met zijn gefluit kan Toki Tori dan weer enkele kleinere wezentjes lokken, die op hun beurt voedsel zijn voor kikkers. Jaag je de kikker vervolgens de stuipen op het lijf, zullen zij vervolgens een bubbel blazen waarin jij kan zweven en zo kan je dan weer heel wat hindernissen overwinnen. Dit klinkt allemaal zeer eenvoudig, maar de moeilijkheidsgraad en complexiteit van de puzzels worden gaandeweg stevig opgekrikt. In totaal zal het spel je toch een vijf à zeven uurtjes bezig moeten houden, wat op zich niet slecht is voor een game van 15 euro.

Na een dikke twee uurtjes zullen de meesten op het punt komen waar men, volgens ons, het spel allicht links zal laten liggen. De reden hiervoor is vrij simpel. De ontwikkelaar maakt qua level- en wereldopbouw gebruik van het Metroidvania-principe in Toki Tori 2. Dit wil zeggen dat je in de levels regelmatig op een dood uiteinde botst en je dus stukken terug moet lopen om gemiste zaken of geheime doorgangen te ontdekken. Dit is op zich niet meteen een groot probleem voor de meeste gamers, ware het niet dat Toki Tori 2 nooit gebruik maakt van tekst en hints.

Toki Tori 2 screenshot

Je leest het goed, er is geen enkel woord aanwezig in het gehele spel, zelfs niet in de opties. Hoewel deze benadering op het eerste zicht heel interessant leek, zou enige vorm van duiding de game ten goede gekomen zijn. Het was voor ons echter bijna onmogelijk om al onze verzamelbare objecten en progressie te onthouden. Er is ook een wereldmap aanwezig waarin je kan zien waar ons kuikentje zich bevindt, maar door het gebrek aan tekst verloren we ook hier al vrij snel het overzicht.

Op grafisch vlak is Toki Tori 2 een prachtige, kleurrijke game geworden. De engine weet enorm felle, maar vrolijke kleuren op het scherm te toveren. Het verkennen van de levels doorheen het groene gras of de zeeblauwe wateren is dan ook een aangename belevenis voor het oog. Ook de characters en vijanden wisten ons zeker te charmeren. De omgevingsmuziek en settings vullen deze sfeer nog wat extra aan.

Tot slot willen we nog even meedelen dat er normaal gezien een level editor in aantocht is voor de game. Deze level editor zal in een update toegevoegd worden, maar tot nu toe hebben we deze nog niet zelf kunnen testen. Wat er wel reeds aanwezig is in de game, is de ondersteuning om het spel volledig op de GamePad te spelen. Op deze manier kunnen liefhebbers toch nog een beetje een handheld-gevoel krijgen tijdens het spelen van Toki Tori 2.

Toki Tori 2 wist ons zeker te charmeren met zijn kleurrijke en vrolijke sfeer. Ook de puzzels zitten heel vernuftig in elkaar, terwijl er slechts gebruik gemaakt wordt van twee verschillende mogelijkheden. Het is indrukwekkend om te zien hoe veel gameplay er mogelijk is met beperkte middelen en een vrij eenvoudige opzet. Het gebrek aan tekst en overzicht of mogelijke hints in de game is echter een enorme afknapper voor ons. Hierdoor zullen enkel de die-hards doorzetten tot het einde van de game en dat kan volgens ons niet meteen de bedoeling geweest zijn.

• Simpel, maar diepgaande gameplay
  • Kleurrijke en vrolijke graphics
  • Uitdagende puzzels