LEGO City Undercover

Door Phazon, 03-04-2013 00:02

LEGO City Undercover is een steengoede game

De eerste Wii U-onthulling destijds was een samenwerking tussen Nintendo en TT Games, de studio van Warner Bros. die verantwoordelijk is voor heel wat LEGO-games. Het mocht dan ook geen verrassing zijn dat beide partijen een exclusieve LEGO-game voor de 3DS en Wii U zouden ontwikkelen. Op de 3DS-prequel is het nog een klein maandje wachten, maar de volwaardige Wii U-game is intussen verschenen. Wij trokken alvast onze politieoutfit aan en onderwierpen LEGO City Undercover aan een grondige analyse.

In LEGO City Undercover maken we kennis met Chase McCain, een politieagent die na een aantal jaar terugkeert naar de stad om de ontsnapte crimineel Rex Fury een halt toe te roepen. De stad wordt namelijk geteisterd door heel wat criminele activiteit en het is de bedoeling dat Chase, samen met zijn stuntelige vriend Frank en heel wat andere personages, deze criminelen een voor een arresteert.

LEGO City: Undercover screenshot

Dit zal uiteraard geen gemakkelijke klus worden en dus mag Chase undercover gaan. Hij beschikt gelukkig over alle mogelijke middelen om zijn missies tot een goed einde te brengen. Wilde achtervolgingen in de meest vreemde voertuigen en het gebruiken van diverse kostuums en vaardigheden om bepaalde hindernissen te overwinnen zijn slechts een greep van de mogelijkheden die het spel rijk is en voor de nodige variatie zullen zorgen. Tot overmaat van ramp duikt de oudgeliefde van onze held duikt op, met alle gevolgen van dien. Perfecte ingrediënten voor een spannend verhaal dus.

Over het verhaal van de game mogen en kunnen we niet al te veel zeggen, maar we kunnen jullie wel alvast meegeven dat zowel jong en oud zich enorm goed zal amuseren. De humor in de cutscènes en het spel zelf is namelijk enorm goed en zal iedere gamer aan het lachen brengen. Voor de wat oudere gamers en filmliefhebbers zitten er heel wat verwijzingen naar bepaalde films in het spel verwerkt, zoals een welbekende uitspraak uit Dirty Harry of een andere gekende scène uit Titanic. Het verhaal wordt gebracht in 15 interessante en gevarieerde missies die in het begin je wat tijd geven om aan alles te wennen, maar nadien je keer op keer weten te verrassen.

LEGO City: Undercover screenshot LEGO City: Undercover screenshot

Wat de gameplay betreft, kan je in feite kan je LEGO City Undercover in twee grote delen opsplitsen: de open wereld en de reeds gekende levels. De stad kan je namelijk het beste vergelijken met Liberty City uit de GTA-serie, zij het in een ietwat compacter formaat. Er is heel wat te ontdekken in deze levendige stad en je bent steeds vrij om te doen en te laten wat je wil, al zal het er natuurlijk niet zo bloederig aan toe gaan. Een gedeelte van de missies zal plaatsvinden in deze open wereld, terwijl een ander gedeelte eerder voor de levels weggelegd is. Deze levels kan je het beste vergelijken met de typische levels uit de LEGO-filmgames en de bijhorende gameplay.

Onze held Chase beschikt over heel wat unieke kostuums met ieder eigen vaardigheden. Als dief kan je overal inbreken, wat heel handig is om heel wat geheimen te ontdekken. Het mijnkostuum zorgt er dan weer voor dat je ertsen, die in de weg liggen, kapot kan meppen en dynamiet kan gebruiken. Er zijn nog een aantal kostuums die er voor zorgen dat je regelmatig goed moet nadenken om verder te geraken in levels, maar dat laten we aan jullie over om te ontdekken. Zo nu en dan zal je eens je vechtkunsten tegen andere criminelen mogen vertonen of wat mogen platformen, al is dit nooit echt moeilijk. LEGO City Undercover is voornamelijk een game voor jong en oud waar fun centraal staat en de moeilijkheidsgraad niet meteen erg hoog is.