New Super Mario Bros. U

Door SpaGheTTi, 11-12-2012 00:03

Wat voorwerpen betreft zien we de oudere en recentere power-ups als de vuur- en ijsbloemen graag terugkeren. Daarnaast mogen we dit keer de Super Eikel (officiële naam) verwelkomen, waarmee we onze helden zien veranderen in vliegende eekhoorns. Door de lucht manoeuvreren  wordt hierdoor vergemakkelijkt, maar helaas niet zo makkelijk als met het gekende Tanuki pakje dat we in New Super Mario Bros 2 zagen terugkeren. Desalniettemin is de Super Eikel een simpele doch geslaagde power-up, al is het jammer dat dit de enige nieuwe van de game is.

New Super Mario Bros. U screenshot

Naast de traditionele Avontuurmodus zijn er drie modi, waarbij je je Mii kan gebruiken en met meerdere spelers kan spelen: In “Missies” word je met een bepaalde opdracht in bepaalde situaties geplaatst, die je dan moet voltooien om medailles te verdienen en je eigen records te verpletteren. Deze modus is erg uitgebreid en biedt allerlei uitdagingen in verschillende categorieën, zo zijn er bijvoorbeeld missies die vereisen dat je een level binnen een bepaalde tijd uitspeelt, maar kan een andere missie inhouden dat je een bepaalde hoeveelheid munten moet verzamelen. “Recordrace” daagt je uit om levelpakketten binnen een bepaalde tijd te verslaan. Hoe meer munten je opraapt, hoe sneller je scherm voortbeweegt. Zo wordt de uitdaging moeilijker, maar ben je ook in staat een betere tijd neer te zetten. “Muntengevecht” is het derde en meest competitieve speltype, waardoor je het ook niet in je eentje kan spelen. Je kan ofwel de levels uit het avontuur herspelen, ofwel enkele aangepaste levels voor deze modus, waarbij het de bedoeling is dat je onderweg meer munten opraapt dan je medespelers om de eerste plaats te behalen tegen het einde van het level. Deze drie modi aanbieden bovenop het traditionele, nogal makkelijke avontuur, is een geweldige stap voorwaarts voor de meer ervaren spelers die grotere uitdagingen zochten, maar niet vonden bij New Super Mario Bros games tot nu toe.

Audiovisueel heeft het spel een beetje hetzelfde gedaan als 3DS-broertje New Super Mario Bros 2. Grafisch ziet het er natuurlijk iets beter uit dan zijn voorganger (zijnde NSMB Wii), dat is te verwachten bij het overgaan naar HD-beelden. Nintendo heeft het avontuur er mooi en scherp doen uitzien, al hadden we er iets meer van verwacht. De achtergronden hadden vele verschillende lagen kunnen tellen om onze kaken tot op de grond te doen vallen van verbluffing, wat ze zeker niet allemaal gedaan hebben. Niet dat de achtergronden er slecht uitzien, maar dus ook niet wonderbaarlijk mooi. Een enkel level springt er qua design wel mijlenver boven uit en schept een speciaal sfeertje dat het vermelden nog wel waard is (zie laatste screenshot onderaan). De tekenstijl van dit level doet niet alleen denken aan Yoshi’s Island, ook bekende schilders als Vincent Van Gogh en Edvard Munch lijken bron van inspiratie geweest te zijn.

Het gebruik van geluid is opnieuw niet erg opmerkelijk. Enkele nieuwe melodieën worden vergezeld door vele, lichtjes of niet bewerkte oudere New Super Mario Bros-deuntjes. Het is vreemd dat de 3D Mario games als Super Mario Galaxy steeds memorabele, geïnspireerde soundtracks krijgen, terwijl de NSMB-reeks veelal dezelfde flauwe deuntjes moet dragen. Gelukkig passen ze dan weer wel bij het onschuldige sfeertje dat deze 2D platformers steeds met zich meebrengen, al blijft het een gemiste kans om meer punten te scoren.

New Super Mario Bros U biedt opnieuw de traditionele 2D platformactie waar we sedert enkele generaties geleden terug aan gewend zijn. Audiovisueel heeft de reeks nog steeds heel wat meer potentieel, maar door nieuwe spelmodi toe te voegen heeft Nintendo dit keer toch gezorgd dat de hardcore Mario gamer alvast voldoende content zal vinden in deze nieuwste telg, al doet die dat beter alleen dan met (onervaren) vrienden.

• Mooie HD…
  • Avontuurmodus is beter uitgewerkt
  • Drie nieuwe spelmodi