New Super Mario Bros. U

Door SpaGheTTi, 11-12-2012 00:03

GamePaddo's in New Super Mario Bros. U

Het is al een hele poos geleden dat Nintendo een nieuw systeem lanceerde, samen met een 2D Mario avontuur. Met de Wii U heeft men er toch weer voor gekozen Mario als stokpaardje voor de console te gebruiken. New Super Mario Bros U zorgt dat onze held met de rode pet zijn sprong naar high definition eindelijk heeft moeten wagen, nu rest de vraag of zijn nieuwste belevenissen de moeite waard zijn.

Een nieuwe console biedt nieuwe mogelijkheden en dat is ook één van de grote redenen waarom New Super Mario Bros U barstensvol nieuwe elementen voor de reeks zit. De gamepad zorgt ervoor dat je het spel perfect in je eentje kan opstarten en spelen, zonder dat je je televisie ooit moet aanzetten. Wil je echter met vrienden spelen, dan heb je Wii Remotes nodig en dient de gamepad enkel ter ondersteuning van andere spelers. Het fenomeen heet Boost Mode en houdt in dat je met behulp van het touch screen blokjes kan plaatsen om je medespelers te helpen of hinderen. Dat kan leuk zijn voor beginnende spelers die niet veel platformervaring hebben, maar werkt over het algemeen nogal hinderend voor de meer ervaren spelers die op dat ogenblik op het televisiescherm vooruitgang proberen te maken. Het is beter dan niets, doch de implementatie van de gamepad in de multiplayer van Mario Bros U vinden we niet de meest geslaagde.

New Super Mario Bros. U screenshot

Dat betekent natuurlijk niet dat de multiplayer niet leuk kan zijn. Het is heel vergelijkbaar met New Super Mario Bros Wii: samen rondspringen is erg amusant en er zal altijd wel een stuk worden afgelachen, maar eigenlijk loop je mekaar onnoemelijk vele malen in de weg, waardoor je minder snel vooruitgang boekt dan in je eentje en nogal wat levens kan verliezen. De fun factor blijft echter hoog zolang je zelf met een aantal floppen kan lachen en dat is vaak dan ook precies wat men met een bijgevoegde multiplayer wil bereiken.

Meer nieuws is de toevoeging van Miiverse aan de speelervaring. Wanneer je vaak sterft in een level, er de drie sterrenmunten hebt verzameld, of het na lang sukkelen eindelijk hebt overwonnen, heb je de mogelijkheid daarover een notitie te schrijven. Die krijgen je vrienden dan te lezen wanneer zij hetzelfde punt bereiken in het spel. Hoewel het overdreven is om een speler bij ieder level te vragen of die iets wil schrijven over het behalen van de drie sterrenmunten, zorgt het verschijnsel wel voor een nieuw soort verbondenheid met je geregistreerde vrienden. Een single player game kan op deze manier alsnog een sociaal gebeuren worden, wat toch wel opmerkelijk en vermakelijk is.

New Super Mario Bros. U screenshot

Natuurlijk is hardware niet het enige dat vernieuwing kan scheppen in een spelreeks en men lijkt deze keer echt wel gezocht te hebben naar manieren om het eens anders te doen en meer te bieden. Zo is het nu niet zo dat je bij het avontuur gewoon acht nieuwe werelden hebt waar je door kan reizen door een andere wereld aan te tikken op het scherm. Je hebt, vergelijkbaar met Super Mario World voor de SNES, één nieuwe grote wereld, die verdeeld is in acht gebieden met bijhorende spookhuizen en kastelen. Waarom men nu pas naar dit nogal klassieke concept heeft teruggegrepen is niet meteen duidelijk, maar met deze aanpassing zorgt men ervoor dat spelers opnieuw het gevoel krijgen dat ze een grote, levende wereld aan het afreizen zijn. De trektocht zelf is ook aantrekkelijker en minder eentonig; niet alleen stap je van level naar level, soms kan je ook al eens onverwacht een nieuwe vijand tegenkomen of een voorwerp voor je reserveopslag op de grond vinden.