Sega betrokken bij Japans restaurantschandaal
"Restaurantschandaal" is misschien niet meteen een woord dat je zou verwachten in het nieuws van 4Gamers, maar van Sega zou je ook niet meteen verwachten dat het restaurants uitbaat en toch is dat het geval, in Japan tenminste. Net als een hoop andere restaurants ziitten ook enkele eetgelegenheden van Sega er nu in het oog van de storm omdat ze hun klanten hebben voorgelogen over het eten dat ze geserveerd krijgen.
Onlangs ging de bal aan het rollen toen een Japanse hotelketen bekende dat het valse menubeschrijvingen voorlegde aan klanten. De beschrijving maakte dan melding van erg dure ingrediënten van topkwaliteit, maar in werkelijkheid werden de gerechten met veel goedkopere en vaak minder kwalitatieve producten gemaakt, terwijl het dure prijskaartje wel behouden bleef. Het schandaal leidde tot het ontslag van de president van de hotelketen en 10.000 klanten hebben hun geld al teruggekregen, goed voor ongeveer 150.000 euro. Naar schatting zijn tussen 2006 en vorige maand 78.000 mensen het slachtoffer geworden van deze praktijk.
Na de bekentenis van de winkelketen kwamen ook andere restaurants en hotels met de waarheid naar buiten over hun oneerlijke praktijken. De laatste in het rijtje is Sega, dat zich deze week verontschuldigde omdat 17 restaurants en twee shopping- en amusementcomplexen van Sega hun klanten misleidende menu's hadden voorgeschoteld. Sega verontschuldigde zich dus en verzekert dat het erop zal toezien dat dit in de toekomst niet meer gebeurt.