"Uitgevers kunnen verdwijnen in digitale tijdperk"
Ed Fries, die destijd hielp bij de line-up van launch games voor de originele Xbox, is van mening dat de voordelen die grote uitgevers met zich meebrengen steeds minder en minder zichtbaar zijn. Dit betekent dat uitgevers minder en minder belangrijk worden, en dat ze op termijn, onder impuls van de digitale distributie van games, zouden kunnen verdwijnen.
Fries wijst erop dat uitgevers vooral een meerwaarde hebben om ze één groot bedrijf zijn. Ze kunnen zo geld ophoesten voor de ontwikkeling en distributie van games, en ze kunnen deals sluiten met platformeigenaars en retailers, die liever met één uitgever werken dan met honderd onafhankelijke studio's. Of dat is tenminste hoe het vroeger was, want dankzij digitale distributie kunnen kleinere ontwikkelaars hun games nu makkelijker zelf publiceren. Hoewel grote uitgevers momenteel nog steeds een grote rol hebben, ook bij onafhankelijke ontwikkelaars (kijk bijvoorbeeld naar Activision en Bungie met Destiny), zou de invloed van uitgevers in de toekomst verder kunnen dalen.
Of die toekomst zonder grote uitgevers er per se beter uit zal zien, weet Fries niet. Minder sterke uitgevers hebben, heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen. Kleinere ontwikkelaars kunnen misschien wel één keer een succesvolle game lanceren, maar een volgende game kan dan weer meteen een flop worden. Uitgevers konden voor ontwikkelaars nog als vangnet dienen, maar dat dreigt weg te vallen.
Veel zal dus afhangen van hoe de industrie concreet verder evolueert, maar hoe dan ook biedt digitale distributie volgens Fries heel wat mogelijkheden voor kleinere, onafhankelijke ontwikkelaars. Hij is dan ook blij dat Microsoft zijn indie beleid heeft omgegooid en indie developers toelaat om hun games zelf te publiceren.