Ubisoft: "Markt laat geen plaats meer voor B-games"
Yannis Mallat, hoofd van Ubisoft Montreal, heeft tijdens een interview met GamesIndustry zijn analyse gegeven van de huidige game-industrie en de dynamieken die spelen in de markt. Volgens Mallat zijn er twee uiteinden. Aan de ene kant zijn er de AAA-games, de grote blockbusters. Die zullen volgens Mallat gewoon blijven bestaan, maar ze zouden afnemen in aantal en met minder dus een groter deel van de markt voor hun rekening nemen. Aan de andere kant zijn er de nieuwe ontwikkelingen van mobiele platformen en zaken als Facebook, die nieuwe mensen aantrekken.
Tussen de twee uiteinden ziet Mallat de erg onstabiele buik van de markt, die de laatste jaren aardig in elkaar is gezakt, in die zin dat er niet langer een plaats lijkt te zijn voor middelmatige games of "B-games" die een minder groot publiek aanspreken. In de praktijk is het tegenwoordig namelijk moeilijk om te overleven als je niet met een absolute blockbuster komt aanzetten, en zelfs dan is er geen garantie op succes. Hierin ziet Mallat het bewijs dat topkwaliteit beogen de mooite loont en zijn vruchten afwerpt, hetgeen dan ook is wat Ubisoft Montreal als doel stelt.
Mallat zei wel dat hij verwacht dat de nieuwe generatie consoles van Sony en Microsoft kansen bieden voor de industrie en voor de markt om zich te herpakken. De nieuwe consoles brengen namelijk niet alleen nieuwe features, ze zullen er waarschijnlijk ook voor zorgen dat traditionele retail games weer wat aantrekkelijker worden.