"RTS-genre wacht tot spelers betere hardware hebben"
Brad Wardell, CEO van Stardock, de ontwikkelaar van onder meer Galactic Civilizations en Sins of a Solar Empire, heeft een blog geschreven over RTS en de toestand waarin het genre zich momenteel bevindt. Veel mensen hebben blijkbaar de indruk dat real-time strategy op sterven na dood is, maar daar denkt Wardell anders over. Volgens hem is RTS niet aan het sterven, maar aan het wachten.
Wardell wijst erop dat een nieuwe generatie van RTS-games hand in hand gaat met nieuwe technologie en hardware. Zo zijn er al twee fases geweest voor het RTS-genre, namelijk RTS in de DOS-periode en het vroege Windows-tijdperk, waarbij gebruik werd gemaakt van sprites, en de 3D-strategiespellen in het 32-bit tijdperk. Door de technische evolutie zijn ook de RTS-games geëvolueerd, en hetzelfde gebeurt nu volgens Wardell ook in de derde fase, die gebruik maakt van 64-bit geheugen en nog meer processorkracht.
Het probleem is volgens Wardell evenwel dat momenteel slechts een klein deel van de mogelijke RTS-spelers beschikt over een pc die die nieuwste fase in het genre kan ondersteunen. De markt zou momenteel dus te klein zijn om een echt nieuwe generatie RTS-games te introduceren. Dit houdt volgens Wardell echter wel in dat RTS dus niet dood is, maar gewoon wacht tot genoeg spelers de juiste hardware in huis hebben.