EA-topvrouw ziet geen probleem van seksisme in game-industrie
De game-industrie wordt wel eens verweten vooral een mannenwereld te zijn waar seksime nooit ver weg is, maar daar is Gabrielle Toledano, topvrouw bij EA, het niet mee eens. Volgens Toledano is het makkelijk om mannen binnen de industrie de schuld te geven, terwijl er zoveel andere factoren zijn die verklaren waarom er zo weinig vrouwelijke game-ontwikkelaars zijn.
Toledano wijst erop dat bijna de helft van de gamers tegenwoordig vrouwen zijn, maar dat er nog steeds clichés leven, zoals dat games enkel gespeeld worden door jongens in hun kelder. Wanneer deze clichés weggewerkt worden, zou het voor meisjes en vrouwen makkelijker zijn om de stap richting de game-industrie te zetten, omdat ze dan weten dat het niet klopt dat games enkel voor jongens zijn.
Voorts haalde de EA-topvrouw aan dat er gewoon erg weinig vrouwen beschikbaar zijn voor een functie in de game-industrie, waardoor die plaatsen automatisch worden ingenomen door mannen. De reden hiervoor is dat nog te weinig vrouwelijke uitstroom is vanuit universiteiten, wat vermoedelijk opnieuw te maken heeft met clichébeelden die nog leven. Hier iets aan doen zou dan ook een oplossing kunnen zijn, maar volgens Toledano is het dan evenzeer aan de vrouwen zelf om kansen effectief te grijpen en te doen wat ze willen doen.
Tot slot is Toledano er ook van overtuigd dat vrouwen een noodzakelijke plaatsen hebben in de game-industrie. Dat heeft op zich niets te maken met emancipatie, wel met efficiëntie. Volgens Toledano is er binnen een team immers diversiteit nodig om creatief te kunnen functioneren. Dit betekent dat mensen van verschillende achtergronden en culturen een verrijking kunnen zijn, maar hetzelfde geldt voor diversiteit wat geslacht betreft. Uit eigen ervaring weet Toledano dan ook: "In de game-industrie zijn vrouwen niet alleen welkom, we zijn nodig en we zijn gelijk."