Investeringen in social games drastisch teruggevallen in 2012
Sociale en mobiele games lijken nu al een tijdje als paddestoelen uit de grond te schieten. Niet onlogisch natuurlijk, daar ze vaak niet erg veel kosten om te ontwikkelen maar wel een enorm potentieel hebben aangezien nagenoeg iedereen tegenwoordig een smartphone heeft en er spelletjes op wil spelen. In 2011 leidde dit tot een enorme investering in social games-bedrijven, maar vorig jaar is de bubbel blijkbaar gebarsten. De investeringen daalden namelijk met maar liefst 1 miljard dollar, oftewel een daling van 94% tegenover 2011.
De terugval in investeringen betekent natuurlijk niet dat mobiele en sociale games nu zullen verdwijnen. het lijkt eerder te gaan om een normalisering van het investeringsklimaat. Verder valt op dat de grootste investeringen momenteel uit Azië komen, met grote spelers als China, Japan en Zuid-Korea. Verwacht wordt dat deze drie spelers tegen het einde van het fiscale jaar van 2015 meer dan de helft van de inkomsten van de online en mobiele markt zal genereren. Tegen het einde van het fiscale jaar van 2016 zouden online en mobiele games goed zijn voor 55% van de totale inkomsten van de game-industrie.