Nintendo stelde first-party Wii U-games uit in functie van hardwareverkoop
Fans zullen bij de lancering van de Wii U misschien niet zoveel first-party games zien als dat ze zouden willen, maar dat is blijkbaar een bewuste keuze van Nintendo geweest. Satoru Iwata, president en CEO van Nintendo, vertelde namelijk dat men in het verleden soms met een te sterke line-up van eigen games kwam aanzetten bij de lancering van een nieuw platform. Dit zorgde er niet enkel voor dat games van andere ontwikkelaars het moeilijker kregen, maar ook dat Nintendo zelf in de naslaap van de launch een dipje kreeg. Gevolg: het nieuwe gelanceerde platform verloor een deel van de aantrekkingskracht, waarbij de 3DS als voorbeeld kan dienen. Bij de Wii U zou dit dus niet het geval zijn.
Volgens Iwata komen third-party ontwikkelaars met een sterke line-up op de proppen voor de Wii U, wat Nintendo de kans geeft om enkele van haar eigen games, die men aanvankelijk bij de launch wilde lanceren, later te releasen. Op die manier zouden toppers voor de Wii U meer gespreid worden, wat ervoor zou moeten zorgen dat de nieuwe console ook na januari 2013 nog stevig blijft verkopen.